Kunskapsbanken
För dig som är i färd med att planera eller bygga en lekplats!
Besiktning och säkerhet
När ni eller er entreprenör har byggt färdigt lekplatsen så är det viktigt att göra en besiktning av de redskap som har installerats. Detta kan utföras av en extern besiktningsman för lekplatser eller om ni själva (eller er entreprenör) besitter erforderlig kunskap för att kontrollera och dokumentera lekredskapen, så kan ni göra detta på egen hand.
Ni behöver upprätta ett besiktningsprotokoll som visar att lekredskapen följer gällande krav vad gäller hållfasthet, märkning, säkerhetsutrymme, fundamentering med mera. Så fort besiktning är utförd och ni har kontrollerat att ev. betong har härdat etc. så kan lekplatsen tas i bruk.
Kontakta oss gärna för att boka besiktning av er lekplats
Sanddjupet på en lekplats skall vara minst 30 cm där redskapen har en fallhöjd upp till 2 meter.
Vid fallhöjder 2-3 meter så behövs ett sanddjup på 40 cm.
Samma djup gäller för träflis och bark. I säkerhetsstandard står det 20+10 istället för 30 vilket kan tolkas som att det översta lagret med sand (10 cm) ibland kan variera i djup. Sandlagret ligger aldrig helt jämnt. Lösfyllnadsmaterial beskrivs på detta sätt i säkerhetsstandard, dvs 20-10 resp. 30-10.
Säkerhetsstandard föreskriver att lekplatsen skall besiktigas 1 gång per år.
Vidare bör ansvarig också genomföra okulär- och funktionskontroller av lekutrustningen med jämna intervall.
Kontakta oss gärna för att boka besiktning av er lekplats
Lekredskap med en fallhöjd under 60 cm har inga krav på falldämpande underlag, med undantag från ex. karuseller mm. där användaren utsätts för s.k. "tvingande rörelse".
Ni får alltså placera ett lekhus, en sandlåda eller annat lekredskap med lägre fallhöjd på asfalt.
I många fall rekommenderar vi (på förskola mm.) att redskapen ej placeras på asfalt då det kan föreligga en ökad risk för skador vid lek på asfalt. Notera också att lekredskapen behöver ett fritt säkerhetsutrymme även då de placeras på asfalt.
Här finner du lekredskap med lägre fallhöjd för förskola mm.
TÜV, förkortning för Technischer Überwachungsverein (ungefär Tekniska övervakningsföreningen eller -organisationen) är en tysk organisation med regionala underavdelningar runt om i Tyskland. Målet är att skydda människor och miljön från faror från fabriker, produkter m.m. TÜV EN1176 fungerar som en oberoende konsult och kontrollerar lekplatsutrustning. Hållfasthet, material och säkerheten enl. EN1176 lekplatsstandarden ger kriterier kring bedömningen av produkterna.
TÜV har mycket stränga krav för att godkänna en produkt (TÜV geprüft) och har blivit en av de allra starkaste kvalitetsmärkningarna nationellt och internationellt.
När en produkt blivit godkänd utdelas ett TÜV certifikat och detta är en garanti i erkännandet av kvaliteten på den testade produkten.
STANDARDUTVECKLING · SIS/TK 379
Lekplatser och lekredskap ska stimulera barn till lek och kreativitet, men givetvis också vara säkra områden. Lekredskapsstandarderna vänder sig till dem som utformar och installerar lekplatser, men även till konsumenterna. Exempelvis förskolor, bostadsrättsföreningar och föräldrar kan behöva standarderna som underlag för diskussioner och utvärderingar av de lekredskap som finns i den egna miljön.
Huvudsyftet med standardisering av lekredskap är att minimera riskerna för att barn förolyckas eller allvarligt skadas vid lek. Samtidigt gäller det att hitta en "lagom" säkerhetsnivå; lekvärdet ska främjas så att lekplatserna inte blir ointressanta.
Målet med kommitténs arbete är att:
- aktivt påverka europeisk standardisering på lekredskapsområdet,
- kontinuerligt revidera och komplettera befintliga europastandarder i takt med att nya krav från konsumenter och nya erfarenheter från standardernas användare kommer fram,
- aktivt påverka innehållet i standarderna, samt att sprida användningen av dem i Sverige.
Alla samhällets parter gynnas av säkrare lekmiljöer. Svensk lagstiftning anger funktionskrav på redskapen, men inte hur kraven ska uppfyllas och därför fyller standarderna en nödvändig funktion i arbetet för säkrare lekmiljöer för våra barn. Tidigare kommittéarbete har bland annat resulterat i standarder för provningsmetoder och säkerhetskrav för hoppborgar, karuseller, linbanor, gungor, klätternät mm. Viktiga aspekter som behandlas i standarderna är till exempel klämrisker, fallrisker och fallskydd.
Genom att medverka i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN skapar kommittén ett forum för svenskt agerande i den europeiska standardiseringen. Standardiseringsarbetet säkerställer därmed att produkterna tillverkas efter samstämmiga krav, som exempelvis föreskrivare kan hänvisa till redan i anbudsskedet. Om du är intresserad av att delta, kontakta oss så berättar vi gärna mer om arbetet!
För ytterligare information, välkommen att kontakta oss.
Det är mark-, fastighetsägaren som har ansvar för lekplatsen och dess säkerhet.
Det finns många olika typer av sand och sanden har många olika namn.
I sandlådor där barnen bakar kakor etc. skall du använda s.k. bakbar sand. Här går fraktionen ner till 0 så att även de minsta kornen följer med i sanden. Fraktionen är alltså 0-2 mm.
På lekplatsen där du har klätterställningar och andra lekinstallationer (även lekhus mm) använder ni med fördel EU-sand eller s.k. fallsand, strid sand alt. fallgrus. Här är fraktionen större och bäst är (tycker vi på Lekplats) väl rengjord/tvättad fallsand med fraktion omkring 4 mm. Den har goda dränerande egenskaper samt är "eftergivlig" vid fall som kan skada huvud/hals. Ett bra alternativ till fallsand är träflis.
Det går aldrig att gardera sig mot att lekredskap går sönder. Det kan ske genom vandalisering eller genom normalt slitage.
I detta fall är det viktigt att kunna spåra vem som har tillverkat lekredskapet (se skyltar på lekredskap) för att på så sätt kunna beställa nya reservdelar. Under tiden bör redskapet stängas av eller på annat sätt åtgärdas så att det inte föreligger någon risk för skada.
Vi lagerhåller ett stort antal reservdelar till våra produkter och det är viktigt att förhöra sig om hur länge det kommer finnas reservdelar att tillgå för olika lekredskap. Många av våra produkter har reservdelar som går att byta också efter +10 år efter leverans.
Som grundregel gäller att lekredskapen skall ha ett säkerhetsutrymme på 1.5 meter från andra lekredskap. Detta gäller vid fallhöjder hos redskapen på maximalt 1.5 meter. Vid högre fallhöjd gäller formeln 2/3 av höjden + 0.5 meter.
Detta innebär att ett lekredskap med fallhöjd 3 meter (maximal tillåten fallhöjd för de flesta typer av lekredskap) skall ha ett säkerhetsutrymme på 2 meter + 0.5 meter dvs. 2.5 meter.
Det finns ett antal undantag från ovan regel. Lekredskap med "tvingande rörelse" såsom exempelvis rutschkanor, karuseller och gungor får ej kombinera säkerhetsutrymme med andra lekredskap.
En rutschkana kräver 2 meter eget säkerhetsutrymme framför rutschkanans utåkningssektion. Därefter krävs det ytterligare 1.5 meter till ex. ett lekhus.
Ett vippdjur kräver 1 meter eget säkerhetsutrymme, mätt från dess mest utsatta position (böjd fjäder). Detta innebär att vippdjur brukar placeras med cirka 2,2 m. inbördes avstånd.
En gungställnings säkerhetsutrymme mäts upp på ett lite speciellt sätt. Vanligtvis - för en ordinär gungställning - så krävs cirka 8 meter i gungriktningen. Detta är gungställningens egna säkerhetsutrymme då den anbringar "tvingande rörelse" hos användaren.
Karuseller kräver vanligtvis 2 meter eget säkerhetsutrymme varför andra lekredskap bör vara placerade minst 3.5 meter från karusellen, lite beroende av fallhöjd.
Vi på Lekplats kan hjälpa dig med besiktning av din lekplats. Besiktning skall utföras en gång per år. Det är fastighetsägaren som bär ansvaret för säkerheten på lekplatsen.
Kontinuerliga besiktningar och underhåll bör enligt standarden SS-EN 1176-7:2008 utföras av "en kompetent person" och dokumenteras så att den vid behov kan verifieras. Planer för besiktning, kontroll, drift och underhåll för varje lekplats bör upprättas och följas.Förutom den årliga säkerhetsbesiktningen enligt standarden bör rutinmässiga visuella kontroller och regelbundna funktionskontroller göras. För redskap som utsätts för stora påfrestningar eller skadegörelse kan dagliga visuella kontroller vara nödvändiga. Dessa kontroller kan göras av fastighetsägaren själv.
Kontroll och besiktning
Rutinmässig visuell kontroll, beroende på slitage och användning som kan göras av fastighetsägaren själv.
Månadsvis eller kvartalsvis funktionskontroll av stabilitet och slitage som också kan göras av fastighetsägaren.
Årlig säkerhetsbesiktning mot relevanta krav i aktuella standarder av en person med erforderlig kompetens.
Fastighetsägarens ansvar
Fastighetsägare som till exempel kommunen, bostadsbolag eller bostadsrättsföreningar, ansvarar för att lekplatsens egenskaper upprätthålls (PBL). Ansvaret för att utrustningen är säker gäller oavsett tillverkningsår (PSL). När en ny lekplats har uppförts bör en installationsbesiktning utföras av en person med erforderlig kompetens att bedöma överensstämmelse med tillämpliga delar av SS-EN 1176 och SS-EN 1177.Kontinuerliga besiktningar och underhåll bör enligt standarden SS-EN 1176-7:2008 utföras av "en kompetent person" och dokumenteras så att den vid behov kan verifieras. Planer för besiktning, kontroll, drift och underhåll för varje lekplats bör upprättas och följas.Förutom den årliga säkerhetsbesiktningen enligt standarden bör rutinmässiga visuella kontroller och regelbundna funktionskontroller göras. För redskap som utsätts för stora påfrestningar eller skadegörelse kan dagliga visuella kontroller vara nödvändiga. Dessa kontroller kan göras av fastighetsägaren själv.
Tillverkarens ansvar
Tillverkare och leverantör av lekredskap har ansvar enligt PSL för att de produkter som de tillhandahåller är säkra. Lekredskapen ska vara märkta med namn och adress till ansvarig tillverkare. Tillverkare och leverantör ska enligt lekredskapsstandarderna bland annat tillhandahålla utförliga anvisningar om redskapets installation, drift, besiktning och underhåll samt dokumentation om uppfyllelse av standarden.
CE-märkning
Lekredskap avsedda för offentlig och gemensam miljö ska uppfylla kraven enligt europastandarderna SS-EN 1176 och 1177 men de får inte vara CE-märkta.Det är viktigt att skilja lekredskap för offentlig och gemensam miljö från lekredskap som gungor, rutschbanor och studsmattor etc. avsedda för enskilt privat bruk. Lekredskap för enskilt privat bruk definieras som leksaker och ska vara CE-märkta enligt EU:s leksaksdirektiv (2009/48/EG).CE-märkta lekredskap är inte avsedda för offentlig miljö som t.ex. gemensam lekplats för flerbostadshus eller radhus.
Europastandarder (EN)
Krav på säkerhet och stötdämpande underlag för lekredskap finns i europastandarderna för lekredskap och stötdämpande underlag SS-EN 1176 och SS-EN 1177. De innehåller minimikrav för säkerhet och används vid bedömning av om en produkt är säker enligt kraven i PBL och PSL. En förteckning av standarderna finns nedan.
Kontakta oss gärna för att boka besiktning av er lekplats
- Vi får ofta frågan om det går att installera en kompisgunga/fågelbogunga på en gungställning där det tidigare befunnit sig vanliga gungor (däckgungor/gungsitsar/babygunga).
Vanligtvis så är svaret nej.
Gungställningarna är för det mesta konstruerade olika med olika typer av hållfasthetskrav. En fågelbogunga skapar relativt stora krafter och kräver att gungställningens överliggare, upphängningar mm. är väl anpassade för detta ändamål. Kontakta alltid den specifika leverantören av just din gungställning för att få ett svar på vad som gäller för din gungställning.
Vi har utfört besiktning av lekplatser sedan +10 år tillbaka och det finns ett antal fel som återkommer på många av de lekplatser som vi kontrollerar. Här följer en lista på vanliga fel:
- Märkskyltar och hänvisningsskyltar saknas på lekredskapen och för lekplatsen
- Sandkvaliteten är dålig. Sanden samlar vatten och bakar sig, s.k. fillerrik sand. Sanden innehåller för mycket organiskt material.
- Lekredskapen har för litet säkerhetsutrymme och står för nära sarger och andra hårda material.
- Lekredskapens betongfundament ligger för ytligt. Säkerhetsstandard föreskriver att betong skall befinna sig 40 cm. under mark. Om betongen har en rundad översida med 45 grader så är det okej att betongen befinner sig 20 cm under mark.
- Rostiga och mycket slitna infästningar/schacklar hos gungor, både upptill i infästning mot upphängning och nedtill i infästning mot gunga.
- Gungkedjor som är förlängda och sammanlänkade med schacklar samt gungkedjor som inte är kortlänkade vilket innebär att det finns en risk att fastna med fingrar i länkar/förbindningar.
- Glappande upphängningar hos gungor.
- Rötskador i gungöverliggare. Dessa rötskador bör hållas under noggrann uppsikt. Ibland påskyndas rötprocessen av att det saknas täckskydd/bultskydd för muttrar på ovansida av överliggare.
- Roterande stänger på exempelvis trapetser, säkerhetsstänger på rutschkanor samt handtag på vippdjur. Dessa får ej rotera.
- Farliga öppningsmått med risk för bland annat strypning. Öppningar mellan 9-23 cm. på en höjd över 60 cm. är inte tillåtna.
- Glipor i plattformar med springor som är större än 3 cm.
- Splintning/flisbildning av trä med risk för skärskador.
- Glipor vid inträde till rutschkanor där det finns risk att fastna med jackkedjor, fingrar etc.
Kontakta oss gärna för att boka besiktning av er lekplats
Vid intresse är du alltid välkommen att följa med någon av våra besiktningsmän på en besiktning.
På det sättet kan du lära dig mera om lekplatssäkerhet.
Kontakta oss gärna vid intresse på tel. 031 - 550 700
Svar ej publicerat. Kontakta oss gärna för svar på denna fråga: 031 - 550 700
Lekredskap har olika fallhöjd. Detta skall alltid finnas angivet på lekredskapet vid inköp så att det går att anpassa fallunderlag för redskapet och säkerhetsutrymme till andra lekredskap samt omgivande miljö.
Maximal fallhöjd för ett lekredskap är vanlightvis 3 meter. För dessa lekredskap gäller ett säkerhetsutrymme på minst 2.5 meter. samt 40 cm. sanddjup. Lekredskap med fallhöjd under 0.6 meter har inte några krav på mjukt fallunderlag. Däremot finns krav på fritt utrymme runt dessa lekredskap med låg fallhöjd. Vanligtvis är det 1.5 meter fritt utrymme som gäller.
Hinderbanor är att betrakta som "sammanhängande lekredskap" där det är tänkt att användaren skall kunna röra sig mellan balansmomenten i ett flöde.
Ibland är de uppbyggda som "inte-nudda-marken-banor", vilket alltså är tillåtet för denna typ av redskap. Dock så är det viktigt att förstå att vissa balanselement med hög fallhöjd ej bör placeras nära andra betydligt lägre balanshinder. Detta kan ge upphov till en ökad skaderisk. Det är också viktigt att tänka på att användarens fötter inte fastnar mellan olika redskap. Ett minimiavstånd på cirka 30 cm. är att rekommendera. Om avståndet är cirka 1 meter mellan 2 hinder (ex balanspunkter) så kan det vara svårt för att användaren att hoppa mellan de olika redskapen. Här finns en ökad risk för att halka av redskapen.
Säkerhetsstandard för lekplatser kan köpas på SIS förlag.
Där finns bland annat nedan 3 publiikationer i ett paketpris:
SS-EN 1176-1:2017 - innehåller de allmänna säkerhetskraven och provningsmetoderna och utgör basen för säkerhetstänket på hela lekplatsen. Finns det några farliga öppningar som barn kan fastna i? Hur provas det? Hur ska lekredskapen vara placerade i relation till varandra? Hur högt får det vara innan det krävs en barriär och vad krävs det för underlag på lekplatsen vid olika höjder?
SS-EN 1176-2:2017 – specifika krav för gungor, det allra vanligaste lekredskapet.
SS-EN 1176-7:2008 - ger vägledning för installation, besiktning, underhåll och drift. Vad innebär t.ex. rutinmässig visuell kontroll, funktionskontroll och besiktning? Hur ska det dokumenteras och vilka rutiner är lämpliga?
Besök SIS förlag för mera information om aktuella publikationer,
Några nyheter är:
- Staket eller inspringningsskydd framför och bakom gungställningar kräver numera ett extra utrymme på 1,5 meter utanför islagsytan.
- Flera typer av våra vanligaste vippgungor kan nu ha ett överlappande fallutrymme.
- Provning av ställen där fingrar kan fastna har fått mera flexibla regler.
- Nya skrivelser kring studsredskap, vilket vi välkomnar! då det saknats klara riktlinjer kring detta.
- Gällande provmetoder för stötdämpande underlag (HIC-provning) har metod för fastställande av kritisk fallhöjd förändrats.
Vi på Lekplats.se har varit deltagare i SIS/TK 379 sedan många år tillbaka tillsammans med ytterligare ett antal (12) företag och organisationer i Sverige. Arbetet styrs och finansieras av de organisationer som deltar i kommittén. Projektavgiften beror på arbetsform och omfattning, samt antal deltagare.
För mera information om publikationer och arbetsformer så hänvisar vi till SIS förlag och teknisk kommitté TK 379.
Planering och projektering
Lekplatser kan ha helt olika budget. Vad man kan tänka på när man budgeterar en lekplats är att försöka få med alla kostnadsposter. Här följer en lista:
Projektering och planering. Vi erbjuder kostnadsfri support när det gäller att besvara frågor om hur man bäst planerar en lekplats, om vilka produkter som kan fungera på lekplatsen och mycket annat. Ibland så tittar vi på foton från lekplatsen och ibland kommer vi ut på plats och planerar lekplatsen tillsammans med våra kunder. I dessa fall kan vi stå till tjänst med ritningar och mycket annan hjälp för att nå ett så bra resultat som möjligt. Större projekt kan förstås involvera hjälp också från externa landskapsarkitekter.
Anläggning. Lekplatsen kräver ofta olika typer av markarbeten. Detta gäller i första hand fallunderlag, men kan också innefatta förberedelse för avgränsningar/staket/sarger. Anläggningsarbeten kan grovt delas in i etablering av maskiner, utschakt av material, ev. bruk av fiberduk, inschakt av nytt material (ex. fallsand) och utbredning av material på ytan. Återställningsarbete kan också utgöra en kostnadspost i det fall anläggningsarbetet exempelvis innebär att gräsytor måste justeras i efterhand.
Montering. Att montera lekredskap kan ibland kräva expertis, även om många lekredskap kan och får monteras på egen hand.
Besiktning och löpande underhåll. När lekplatsen är klar att tas i bruk så bör den besiktigas av en person med erforderlig kunskap om lekplatssäkerhet. Ni bör också ta reda på om lekredskapen kräver någon form av underhåll såsom exempelvis byte av sand mm.
Barnen är en jätteviktig resurs och de har ofta förvånansvärt bra input i planeringsarbetet av lekplatser. Vi vuxna saknar många gånger barnens lekfullhet, fantasi och direkthet så vi rekommenderar att ni involverar barnen i planeringen av er lekplats.
Barnen brukar ofta fokusera på möjligheten att leka sociala lekar samt möjligheten att leka olika typer av temalekar såsom pirater, restaurangägare eller andra typer av rollspelsliknande lekar. En annan fördel med att involvera barnen är att de kommer identifiera sig bättre med den nya lekplatsen, vilket i många fall gör att de tar bättre hand om lekplatsen.
Det finns ofta en begränsning i hur stor lekplats det finns möjlighet att bygga - ekonomiskt, utrymmesmässigt etc. Kostnaden för anläggning och behov av olika typer av fallunderlag är en väsentlig aspekt på hur stor lekplats som är möjlig att uppföra.
Genom att välja olika typer av lekredskap med olika krav på fallunderlag och säkerhetsutrymme så går det ofta att hitta fram både kostnadseffektiva och dynamiska lösningar på lekplatsen.
Här kan man exempelvis välja att placera ett par lekredskap på gräsmatta såsom exempelvis sandlåda och lekhus eller en lite lägre hinderbana. För de större barnen kan man placera en klätterställning på träflis eller på fallsand. Barnen tycker om att röra sig mellan olika typer av lekredskap, så det gör inte så mycket att lekredskapen placeras en bit ifrån varandra.
För att skapa rumskänsla så går det att kombinera olika typer av fallunderlag och avskilja ytorna på olika sätt med exempelvis träspångar, gångstråk med stenmjöl eller kubbsarger/sarger i Robiniaträ.
Alla våra lekredskap omfattas av generösa garantier.
Det är viktigt att förstå att garantitiden inte alltid är detsamma som hur länge ett lekredskap förväntas att hålla.
Våra gungstativ i varmgalvaniserat stål har ofta en livslängd på +30 år. Dock så lämnar vi ej garanti på mera än 10 år då det kan se väldigt olika ut vad gäller användningsfrekvens. Även miljöfaktorer kan spela in. Våra rostfria rutschkanor kan ta skada av saltvatten och där brukar vi rekommendera rutschkanor i syrafast rostfritt stål.
En del produkter är sammansatta av material och komponenter som kan behöva tillsyn och utbyte under tid. Detta gäller exempelvis gungsitsar av olika typ som många gånger kan behöva bytas före det att gungställningen byts ut. Likadant kan detta gälla olika typer av klätternät och klättergrepp.
Vår strävan är alltid att erbjuda underhållsfria produkter som håller under mycket lång tid.
Boverket har under flera år erbjudit möjligheten till ansökan om bidrag vid byggnation av lekplatser i olika typer av miljöer. Vi rekommenderar att ni kontaktar dem för att förhöra er om ev. stöd.
Vi rekommenderar också att ni tar kontakt med er kommun som ibland har avsatt medel för att utveckla lekplatser i kommunal/offentlig regi - samt även för bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar där det ibland kan finnas gemensamma intressen gällande hur marken kan utnyttjas i det aktuella området.
Funktion och lekvärde
De vuxna kan ibland känna sig malplacerade på lekplatsen. Det är verkligen inte lätt att hänga med i barnens tempo och upptäckarglädje. Men ge det ett försök! Barnen uppskattar ditt sällskap och i barnens värld finns inte lika stränga måttstockar för vad som är fel, pinsamt och inte tillräckligt smart och avancerat.
'Se det som en möjlighet att du som vuxen kan få en stund tillsammans med ditt eget eller andras barn, att få vara barn på nytt och släppa på ditt vuxna omdöme. Gör lite ljud och spring runt ett par varv och se vad som händer med dig och med barnen i ditt sällskap. Kanske upptäcker ni något tillsammans som inte gick att förutse på förhand.
Vid sidan av leken är det viktigt med sittplatser på lekplatsen, och gärna placerade på ett sätt så att du kan vara närvarande i leken. Barnen har ofta ett stort behov av att visa och kommunicera vad de gör och tänker och om sittplatserna är bra placerade så bör det finnas möjligheter till både närhet och distans. Det behöver vi alla!
Vidare så vill vi slå ett slag för möjligheten till träning i anslutning till lekplatsen. Forskning har visat att det räcker med korta träningspass för att aktivera och stimulera kroppens muskler med gott resultat, så varför inte ägna 5-10 minuter till att väcka liv i kroppens muskelminne.
Lekplatser vänder sig vanligen till barn mellan 1-15 år. Det är ett väldigt stort spann och därför är det av yttersta vikt att känna till att barnen leker på helt olika sätt i olika åldrar. En del lekredskap är bra på så sätt att de kan användas olika av olika åldersgrupper.
Hinderbanor och balansmoment fungerar för breda åldersgrupper. Du kan gå tillsammans med de små barnen och hålla dem i handen. De stora barnen kanske tävlar på tid eller leker inte nudda mark.
Fågelbogungan är en tonårsfavorit. De gillar att "chilla" i de stora gungorna eller att utmana naturlagarna genom att gunga så högt som möjligt. Små barn kan också gunga tryggt i fågelbogungorna. Även bebisar med sina föräldrar.
En gungställning kan fungera bra för flera åldersgrupper. Du får placera en babygunga jämte en däckgunga. Ofta är det bra att tänka 3 gungor då de äldre barnen tycker om att gunga tillsammans bredvid varandra i var sin gunga och så bör det förstås även finnas tillgång till en babygunga för barn 1-3 år.
En del lekställningar är speciellt anpassade för att fungera för olika åldersgrupper. Vi har lekställningar med olika typer av paneler och uppgångar (trappor/ramper/stegar) som underlättar för barnen att förstå vilka delar av redskapen som är tänkta för deras behov. Ställ gärna frågor till oss omkring detta så kan vi guida dig fram till rätt modell.
Bollsport kan också anpassas för olika åldersgrupper. Barn i 3-7 årsåldern tycker också om att leka med bollar såsom att spela basket, innebandy, fotboll mm. Här kan det uppstå konkurrens om plats och tillgänglighet på multiarenor mm. Vi kan hjälpa dig att utforma bollspelslek också för de mindre barnen!
Vi anlägger och levererar många olika typer av fallskydd.
- Konstgräs för parkytor
- Konstgräs för multisportarenor (i olika färger med dämpande PAD)
- Konstgräs för lekplatser (i olika färger med falldämpande PAD)
- Gummiplattor för parker, altaner, balkonger, stall
- Gummiplattor för gym och fitness
- Gummiplattor för lekplatser och inomhuslek
- Gjutgummi för lekplatser
- Gummibark (rubber mulge) för lekplatser och parker
- Träflis för lekplatser och dekorationsytor
- Bark för lekplatser och dekorationsytor
- Baksand för sandlådor
- Fallsand, strid sand, EU-sand, natursand för lekplatser
- Trallytor i lärk för gångstråk
- Stenmjöl för gångstråk
- Naturligt gräs på rulle
Svar ej publicerat. Kontakta oss gärna för svar på denna fråga: 031 - 550 700
Begreppet naturlek hörs allt oftare i samtal omkring lekplatser. En ökad miljömedvetenhet gör att efterfrågan på "rena naturmaterial" har ökat. Glädjande nog så har också utbudet av naturmaterial ökat på senare tid och vi har idag större möjlighet att arbeta med och leverera trämaterial med god beständighet mot röta och bra lekvärde.
Vi kan erbjuda ett mycket brett sortiment av lekredskap i Robiniaträ med gungställningar, sandlådor, hinderbanor, lekstugor och mycket annat.
Vi arbetar även med träslag som ek, lärk och värmebehandlat trä.
Kontakta oss gärna så berättar vi mer om våra unika träprodukter och hur du bäst skapar en lekplats med naturlek!
Många av våra produkter kan placeras i inomhusmiljö.
Vi har till exempel levererat tunnelrutschkanor till förskolor och företag, lekland, teateruppsättningar med mera. Vi har installerat lekambulanser på sjukhus och byggt lekland på shoppinggallerior och restauranger.
Kontakta oss gärna om du har frågor kring och behov av lekredskap för din verksamhet.
Vi tycker om begreppet lekvärde. För oss betyder det att lekplatsen eller lekredskapen skall erbjuda så mycket värde som möjligt för användaren. Här är ett par exempel på lekprodukter med genomtänkta funktioner som höjer deras lekvärde:
Exempel publiceras inom kort.
En lekplats skall uppmuntra till motorik, gemenskap och fantasi. För oss är dessa begrepp av central betydelsea vid projektering av lekplatser.
Motorisk lek kan skapas med exempelvis bollspel, klättring, parkour, gymutrustning, skateboard. I bästa fall kan produkter med fokus på motorik kombineras med social lek och temalek vilket uppmuntrar till gemenskap och olika typer av rollekar.
Mer info inom kort.
Gungställningar är en av lekplatsens mest populära lekredskap - tillsammans med rutschkanan, lekhuset, sandlådan och lekställningen. Vi säljer många olika typer av gungställningar både vad gäller material, storlek och funktion. Om du har en stor yta med dämpande fallunderlag så kan vi rekommendera en gungställning med totalt 5 gungor - 2 vanliga gungor (däckgunga, gungsits), en babygunga samt en kompisgunga. På så sätt så finns det en funktion för alla barn på lekplatsen - både stora och små.
Gungställningarna förankras antingen genom att benen grävs ned cirka 70 cm i marken. I dessa fall så krävs inte någon betong utan benen avslutas med stålplattor som fungerar som mothåll under mark. Dessa modeller kallas för "nedgrävningsbara modeller".
Andra modeller avslutas med ett stålfundament. I dessa fall så placeras gungställningen på plats i utgrävda hål. Därefter så gjuts betong runt benets avslutande stålfundamentet. Dessa modeller kallas för "nedgjutningsbara modeller".
Våra gungställningar i Robiniaträ avslutas inte med ett stålfundament och dessa modeller gjuts ned med betong.
Om ni har en mindre säkerhetsyta så kan man placera en gungställning av modellen T-gunga eller en lägre modell av Robiniagunga. Dessa kräver ett fallutrymme på 8 x 3.5 meter resp. 2.5 x 6.5 meter. En stor gungställning med 5 gungor kräver ett fallutrymme på cirka 8.5 x 8 meter. Gungställningarnas fallhöjd är vanligtvis omkring 1.5 meter vilket kräver ett fallunderlag med 30 cm. djup fallsand alt. annan typ av falldämpande underlag såsom gummiplattor, konstgräs med PAD, träflis mm.
Gungställningar får ej placeras på gräsmatta.
Lekhuset har ofta stor betydelse på lekplatsen. Det ligger nära till hands för barnen att leka olika rollekar med hemmet/huset och de kan lätt identifiera sig med lekhusets funktioner - vara inomhus/utomhus, laga mat i ett kök, servera något på ett bord, titta ut genom ett fönster, fixa i trädgården eller på verandan mm.
Lekhuset är ett lekredskap som också fungerar att använda på vintern.
Ofta kombineras lekhuset med sandlek och därför placeras lekhuset ofta i eller i anslutning till en sandlåda. Lekhuset får placeras på gräsmatta. Ofta - vilket är också är fallet med andra lekredskap - så krävs ett fritt utrymme runt lekhuset på 1.5 meter. Detta kan vara bra att känna till vad gäller placering i anslutning till sarger, andra lekredskap mm.
Vi har utprovat både bark och träflis på ett flertal lekplatser, större och mindre. Vi rekommenderar träflis (s.k. cellulosaflis).
Vi kan hjälpa er med leverans, lossning och utbredning av träflis. Träflisen håller mycket bra och har goda dränerande egenskaper. Träflisen sjunker inte samman så mycket med åren, så det kan räcka att fylla på litegrann efter cirka 5 års användning. Prismässigt så är träflisen ofta betydligt billigare än lekbarken. Det vi har sett med lekbark är att den riskerar bli kladdig och packa sig, vilket ger sämre falldämpande egenskaper på sikt.
Ibland när vi besiktigar skolgårdar så kan skolgården gränsa till ett skogsområde. Ibland är delar av skogen integrerad på skolgården och naturligtvis är det jätteroligt för barnen att få vistas i skogen och använda skogen som lekplats/rekreationsområde. Skogen lockar fram barnens upptäckarglädje och utmanar barnen till att ta egna initiativ och hitta på egna lekar.
Att tänka på är att det ibland finns branta partier (stup) i skogen som kan innebära höga fallhöjder.
Stenar och stockar kan ibland vara placerade på ett sätt att det finns en risk för barnen att de fastnar med kropp, händer, fötter. Grenar kan ibland bilda farliga klykor (vinkel under 60 grader) där barnen riskerar att fastna med huvud/hals.
Utstickande grenar kan innebära en risk för ögonskador, men även att fastna med jackluvor mm. och bli hängande.
Vidare så kan föremål som stenbumlingar och stockar vara instabila med risk för att de sätts i rörelse.
Ja, det finns en hel del faror som lurar i skogen, så det är bra om den som ansvarar för skolgården och barnens lek är medveten om dessa risker för att minimera skaderisken i så stor utsträckning som möjligt.
Vi ser att bollsporten har många förtjänster på skolgården. Kingout som spelas med basketboll på asfalt i en ruta på 4x4 meter kan sysselsätta tjugo barn under en hel rast. Det är fantastiskt! och barnen utvecklar sin bollkänsla, sin motorik och framförallt - de lär sig att samarbeta.
Vi har många produkter för bollsport såsom multiarenor, basketstativ, markdekorationer/markmålning mm. Att tänka på är att skapa bollsport både för stora och små barn. Det är inte alltid det fungerar att låta alla åldrar leka på samma yta.
Här utvecklar vi koncept för de allra minsta, med lägre sarger, mindre mål mm. som gör det möjligt för alla barn att engagera sig i bollsporten.
Det finns en uppsjö av utemöbler på marknaden i olika kvalitet, prisklass, material och utformning. Det som är värt att undersöka vid inköp av parkmöbler är hur hållbara möblerna är, om de är underhållsfria, om möblerna kan förankras i mark så att de ej riskerar att flyttas runt, vara instabila eller möjliga att stjäla.
Vidare så är det viktigt att möblerna är enkla att montera med bra anvisningar för montage. En annan sak är hur mycket det kostar att frakta möblerna. Går det att frakta många bänkbord i en försändelse/på en pall? Håller möblerna en god miljöprofil vad gäller produktion och materialbehandling?
Vi strävar hela tiden efter att förbättra våra produkter och när du köper varor från oss på Lekplats så kan vi garantera en mycket hög kvalitetssäkring vad gäller material, montage, leverans, förankring, miljö mm.
Med temalek menar vi produkter som stimulerar till rollspel och som sätter igång barnens fantasi. Det kan vara produkter med kopplingar till verkligheten såsom bilar, tåg, flygplan, motorcyklar mm. Det kan också vara lekplatsens övergripande tema som kan gestalta sig på olika sätt - som Muminlekplats, sagolekplats, Mulle Mecks lekplats, musiklekplatsen mm.
Malmö finns många fina temalekplatser.
Många ytor saknar tillräckligt bra solskydd och det kan bli mycket varmt för barnen att vistas i en sådan miljö. Barnen har svårt att förstå att solen kan ge upphov till alltför stark strålning, så barnen behöver ofta lite hjälp i detta hänseende.
Här kan man arbeta på flera olika sätt. En produkt som fungerar bra är solsegel. Dessa finns i olika storlek och utförande och går att placera över sandlådor och sandlek. Det går också att bygga konstruktioner i trä med olika typer av tak.
Vidare så är det bra att planera miljön efter befintliga träd och utnyttja den skugga som träden kan bidra med. Rutschkanor och annan utrustning som riskerar att bli varm i solen bör inte placeras i söderläge.
Karuseller är måttlöst populära på lekplatsen. Karuseller får placeras på gräsmatta och kräver vanligtvis 2 meter fritt utrymme runtom. Många gånger blir gräset lerigt och slitet runt karusellen.
Det bästa underlaget runt en karusell är gjutgummi eller gummiplattor alt. konstgräs. Sand och träflis kan också fungera bra, men ibland så förflyttas dessa material vilket kan innebära att man får skyffla tillbaka materialen med jämna mellanrum.
Karuseller gjuts vanligen fast med betong. Då själva karusellplattan döljer betongen så får betongen gjutas på ytlig nivå.
Vi har ett brett utbud av lekställningar för olika åldersgrupper och med olika funktioner. En del av våra lekställningar har separata avdelningar för olika åldrar.
Kontakta oss gärna vid frågor kring detta.
Vi säljer multiarenor för olika åldersgrupper.
Kontakta oss gärna vid frågor kring detta.
Sparkcyklar och trehjulingar är väldigt populära på skolgården.
Vi säljer högkvalitativa cyklar för ålder 1-10 år.
Vi hjälper också till och projekterar och installerar skolgårdsmålning med olika typer av cykelbanor, vägskyltar mm.
Välkommen att kontakta oss vid frågor.
I södra Europa återfinns utegym på många offentliga platser. Det fina vädret gör att utegymmet används mera frekvent på dessa breddgrader.
Vi kan rekommendera att placera ett par träningsredskap i anslutning till lekplatsen. Närheten till den lokala lekplatsen kan underlätta din träning och du kan också träna en liten stund medan barnen leker.
Byggnation och installation
Släntrutschkanor installeras med fördel i relativt branta partier med cirka 30 graders lutning - detta för att underlätta att användaren får tillräcklig glid i rutschkanan samt för att det ej skall samlas vatten i rutschkanans utloppssektion.
Vanligtvis fästs rutschkanan i någon form av startfundament för att rutschkanan skall få en stadig förankring. Detta kan vara en plattform i impregnerat trä, lärkträ, robiniträ eller betongklack. I betong fästes ruschkanorna med expanderbult vilket innebär att man först borrar ett hål i betongen och sedan infäster bult. I träplattformar så kan rutschkanor både skruvas fast med rejäla träskruv/franskskruv alt. bultas fast med genomgående bult. Ibland kan det räcka att förankra en tvärgående regel under rutschkanans startsektion, om man inte vill bygga en plattform.
Nedtill så avslutas för det mesta rutschkanor med förankringsben/förankringsjärn av någon typ vilka kan grävas ned alt. gjutas ned. Tänk på att vissa rutschkanor blir varma i solen så undvik att placera rutschkanan i söderläge.
Lekredskap kan installeras på olika sätt. Många av våra lekredskap levereras med nedgrävningsbara fundament vilket betyder att det räcker att gräva ut en yta, placera lekredskapet på ytan och sedan återfylla med jord, fallsand eller annat material. I dessa fall har lekredskapen någon form av förankringsplatta som avslutar stålplintarna och som fungerar som mothåll under mark.
En del lekredskap gjuts fast med betong. Dessa lekredskap har vanligen en stålplint, ett stålfundament som avslutar lekredskapets ben.
En del lekredskap kan fästas på betongunderlag och har då vinklar eller annan konstruktion som innebär att lekredskapet kan förankras med expanderbult.
Vi är experter på montering/fundamentering av lekredskap så kontakta oss gärna vid frågor.
Vi kan hjälpa dig att ta fram skisser och ritningar för din lekplats.
Varje lekredskap har ett eget säkerhetsutrymme och utifrån dessa ytor så går det att få en bra bild av hur många lekredskap som får plats på lekplatsen och hur dessa bäst disponeras på lekplatsen.
På hitta.se finns det ofta bra satellit- och drönarbilder - ibland även gatubilder - som vi kan använda oss av för att få en överblick över hur det ser ut i området och på din lekplats. Ibland har vi god nytta av foton från lekplatsen så att vi kan hjälpa dig med planering utifrån bilder på hur lekplatsen / ytorna ser ut på dina foton.
Välkommen att kontakta oss för hjälp med planering av din lekplats.
Vi är ofta ute på platsbesök hos våra kunder.
På plats kan vi få en bra bild av vilka möjligheter som finns för att skapa en riktigt bra lekplats med hänsyn taget till exempelvis markförhållande, färger på omgivande hus, åldersgrupper på barnen, möjligheter till bollspel, släntrutschkanor, linbanor, placering av parkmöbler, anläggning av avgränsande sarger och staket, möjligheten till skugga och många andra frågor som kan vara relevanta för bästa resultat.
Hur långt är ett snöre? Frågan är knasigt formulerad men rent allmänt så behöver det inte ta så lång tid att bygga en lekplats.
Den vanliga arbetsordningen är planering av lekplatsen, beställning och leverans av produkter, anläggningsarbeten i form av förberedelse av mark/utgrävning, montering av lekutrustning och därefter inschakt av ev. nytt fallunderlag följt av besiktning av lekplatsen.
Desto bättre de olika momenten kan koordineras, desto snabbare går det att färdigställa lekplatsen. Att bygga en normalstor lekställning eller en gungställning kan ibland ske så snabbt som på 2 dagar inkl. grävarbete. Att färdigställa ett antal lekredskap inkl. byte av underlag kan ta upp till 1 veckas tid, lite beroende på hur stora ytor det gäller.
Leveranstiden på produkter brukar vara cirka 3-4 veckor så det är bra att vara ute i god tid vad gäller beställning av produkter, vilket underlättar koordineringen av andra delar i installationsprocessen.
Gummiplattor appliceras ungefär på samma sätt som när man lägger stenplattor.
Det är viktigt med ett stabilt och dränerande bärlager, som ofta består av cirka 20 cm makadam varpå man sedan packar (vibrerar med markvibrator) stenmjöl med en tjocklek cirka 5 cm.
Gummiplattorna läggs sedan ut på underlaget och monteras samman med medföljande självlåsande plastpiggar vilka placeras i färdiga utfrästa hål i gummiplattornas sidor.
Gummiplattorna kan limmas fast mot betonggolv. Utvändigt av gummiplattorna kan man placera en nedgrävd träregel som kan fungera som ram runt gummiytan. Det går också att arbeta med gummiplattor med fasad kant.
Har du frågor kring inköp/applicering av gummiplattor/gjutgummi så är du välkommen att kontakta oss.
Decomark och Premark är en Thermoplast som appliceras med gasolbrännare.
Materialet levereras i färdigutskurna schabloner med maxstorlek 600 x 1000 mm.
Mönstrena/linjerna etc läggs ut på asfalten som ett pussel. Bäst vidhäftningsegenskap uppnås med asfalt av god kvalitet. I vissa fall används asfaltsprimer och på betong används vår betongprimer. Materialet värms sedan genom att du för gasolbrännaren cirka 30 cm. över materialet med kraftig effekt vad gäller utblås/värme. Materialet börjar då att koka på ovansidan vilket indikerar att materialet har uppnått tillräcklig värme för att smälta samman med asfalten. Materialet kokar på cirka 10 sekunder så det är viktigt att föra gasolbrännaren fram och tillbaka med lite större rörelser så att inte alltför hög värme appliceras alltför fort.
Materialet svalnar mycket snabbt och denna process kan snabbas på genom att applicera kallt vatten på materialet 5-10 minuter efter slutförd applicering. Mönstrena kan användas efter att de har svalnat.
Du får anlägga och installera en lekplats på egen hand. Det är viktigt att följa gällande regelverk och standards. Det är också viktigt att besiktiga utrustningen innan den nya lekplatsen tas i bruk.
Kontakta oss gärna vid frågor gällande anläggning av lekplatser.
Vanligtvis så passar våra gungors kedjor i olika typer av upphängningar.
Om du är osäker på om det går att byta ut dina gungor så kan du kontakta oss och skicka en bild till oss på din befintliga gungställning.
Vi kan hjälpa dig vid frågor gällande byte av fallunderlag. Vi säljer olika typer av fallunderlag såsom konstgräs, gummiplattor, träflis mm.
Kontakta oss gärna så hoppas vi att vi kan vara till hjälp!
Vi har linbanor som kan placeras mellan 2 träd samt även linbanor med start- och slutplattform.
Vajern behöver 2 meter fritt utrymme på vardera sida. Lite beroende av hur högt över mark linbanan är placerad så kan det ställas olika krav på fallunderlag.
Vi rekommenderar träflis som fallunderlag för linbanor.
Kontakta oss gärna för mera information om våra prisvärda linbaneprodukter.
Tips och "Best practice"
Det finns ett antal tjänster på webben där du kan söka dig fram till bra lekplatser. Vissa städer i Sverige har genomfört omfattande lekplatsprogram och byggt fantastiska lekplatser på fina platser.
Surfa in på exempelvis Malmö stads lekplatssida så har du utflyktsmål i Malmö för en hel vecka!
Göteborgs stads lekplatssida för utflyktsmål
Nyligen var vi med och byggde en jättefin lekplats i Linköping - Lillvalla lekplats - som vi kan rekommendera som ett utflyktsmål för dig som reser mellan Göteborg och Stockholm.
Fler tips inom kort.
Det finns många olika typer av lösningar för att avgränsa lekplatser från omgivande miljö.
Denna fråga besvaras mera utförligt inom kort.
Kontakta oss gärna vid frågor kring sarger/avgränsning.
Det finns inte något krav på att gungställningar skall vara omgärdade av staket eller annan typ av skydd. Vi brukar rekommendera lägre staket alt. inspringningsskydd med rep i miljöer där det vistas många små och stora barn tillsammans, på förskolor/skolor mm. Behoven kan se väldigt olika ut i olika miljöer och i olika verksamheter.
Kontakta oss gärna vid frågor så hoppas vi att vi kan vara till hjälp!
Vi har ett brett utbud av lekredskap för att skapa tillgänglighetsanpassade lekplatser.
Kontakta oss gärna så hjälper vi dig med frågor kring framkomlighet, orientering och kontraster, val av utrustning och fallunderlag.
På vintern är lekplatsen ofta en bortglömd plats. Det tycker vi är synd.
En del lekredskap fungerar även på vintern och här kan både lekstugor och lägre hinderbanor ha en funktion.
Vad gäller gungor och andra lekredskap med högre krav på falldämpande underlag så bör man säkra upp lekplatsen på vintern. "Dålig sand" har en tendens att samla vatten vilket på vintern innebär att vattnet i sanden fryser till is och gör underlaget mycket hårt. Med den typen av problematik vad gäller fallunderlag så rekommenderar vi att gungorna tas bort på vintern.
Det är viktigt att förstå att lekplatsen även skall vara säker på vintern, vilket kan kräva särskilda åtgärder.
En underhållsfri lekplats innebär att lekplatsen inte kräver ngn. typ av renovering och utbyte av lekredskap under överskådlig tid.
Däremot så kan redskapen och underlaget behöva skötas om/efterses och kontrolleras/besiktigas. När vi definierar en produkt som underhållsfri så innebär det att materialen är mycket motståndskraftiga och hållbara med långa garantier och att det inte behöver bytas ut eller justeras något på lekutrustningen under den tid som garantin omfattar.
Vi strävar efter att erbjuda så hög kvalitet som möjligt vad gäller de material som används i våra produkter och vi svarar gärna på tekniska frågor gällande olika materials egenskaper i olika miljöer.
Barnen i fokus
Plan och Bygglagen, Miljöbalken, Skollagen, Arbetsmiljölagen, Barnkonventionen, Produktsäkerhetslagen ställer höga krav kring barnens säkerhet, trygghet, hälsa och rättigheter. Lagarna ställer även krav på verksamhetsutövaren - offentlig och enskild huvudman.
Folkhälsomyndigheten och Boverket skall se till att de lagar som riksdag och regering har beslutat om blir verklighet. På SCB finner du registret över samtliga statliga förvaltningsmyndigheter.
Byggnadsnämnden har tillsyn över kraven i plan- och bygglagstiftningen och Konsumentverket över kraven i produktsäkerhetslagen.
Nedan finner du ytterligare länkar till vilka regler och krav som gäller på lekplatser:
Regler i Sverige för lekplatser och lekredskap (PDF-broschyr från konsumentverket)
Krav på lekplatser (PBL - kunskapsbanken hos Boverket)
8 kap. Krav på byggnadsverk, byggprodukter, tomter och allmänna platser
Tomter
9 § En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
6. risken för olycksfall begränsas.
Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse. Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att ordna både friyta och parkering enligt första stycket 4, ska man i första hand ordna friyta.
10 § Det som gäller i fråga om utrymme för parkering, lastning och lossning och om friyta i 9 § första stycket 4 och andra stycket ska i skälig utsträckning också tillämpas om tomten är bebyggd.
11 § I fråga om att på en bebyggd tomt vidta sådana ändringar av en byggnad som kräver lov enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 § eller åtgärder som kräver anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 8 § ska 9 § tillämpas i den utsträckning som är skälig med hänsyn till kostnaderna för arbetet och tomtens särskilda egenskaper. Lag (2011:335).
Allmänna platser och andra områden
12 § Det som gäller i fråga om tomter enligt 9-11 §§ ska i skälig utsträckning tillämpas också på allmänna platser och på områden för andra anläggningar än byggnader, dock att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna använda platsen eller området i den utsträckning som följer av föreskrifter meddelade med stöd av denna lag.
Ett hinder mot tillgänglighet eller användbarhet på en allmän plats ska alltid avhjälpas, om hindret med hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna är enkelt att avhjälpa. Lag (2011:335).
15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.
Om det på tomten finns en anordning som är avsedd att uppfylla kraven i 9 §, ska den i skälig utsträckning hållas i sådant skick att den fyller sitt ändamål.
Lekplatser och fasta anordningar på lekplatser ska underhållas så att risken för olycksfall begränsas.
Byggnadsnämnden får besluta att det ska planteras på tomten och att befintlig växtlighet på tomten ska bevaras, om det behövs för att uppfylla kraven i första stycket.
16 § Det som gäller i fråga om vård och skötsel av en tomt enligt 15 § ska i skälig utsträckning också tillämpas på allmänna platser och på områden för andra anläggningar än byggnader.
1 kap. Miljöbalkens mål och tillämpningsområde
1 § Bestämmelserna i denna balk syftar till att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö. En sådan utveckling bygger på insikten att naturen har ett skyddsvärde och att människans rätt att förändra och bruka naturen är förenad med ett ansvar för att förvalta naturen väl.
Miljöbalken skall tillämpas så att
1. människors hälsa och miljön skyddas mot skador och olägenheter oavsett om dessa orsakas av föroreningar eller annan påverkan,
2. värdefulla natur- och kulturmiljöer skyddas och vårdas,
3. den biologiska mångfalden bevaras,
4. mark, vatten och fysisk miljö i övrigt används så att en från ekologisk, social, kulturell och samhällsekonomisk synpunkt långsiktigt god hushållning tryggas, och
5. återanvändning och återvinning liksom annan hushållning med material, råvaror och energi främjas så att ett kretslopp uppnås.
2 § Bestämmelserna i denna balk om hushållning med mark- och vattenområden, tillstånd, anmälan och tillåtlighet ska i fråga om geologisk lagring av koldioxid tillämpas även på Sveriges kontinentalsockel utanför territorialgränsen.
Ytterligare bestämmelser om balkens tillämpning utanför territorialgränsen finns i 7 kap. 32 § och 15 kap. 27 § samt i lagen (1966:314) om kontinentalsockeln och i lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon. Lag (2016:782).
3 § I fråga om verksamhet som kan orsaka skada eller olägenhet för människors hälsa, miljön eller andra intressen som skyddas enligt miljöbalken tillämpas utöver balken även bestämmelser i annan lag.
Såvitt gäller skydd mot ohälsa och olycksfall i arbete samt i sådana hänseenden i övrigt som huvudsakligen avser arbetsmiljön tillämpas bestämmelserna i arbetsmiljölagen (1977:1160).
Sverige ratificerade barnkonventionen 1990 och åtog sig därmed att följa den. Genom ratificering är barnkonventionen juridiskt bindande för Sverige men gäller ännu inte som svensk lag (gäller i 196 stater). I stället har vi valt att anpassa och ändra våra lagar så att de överensstämmer med barnkonventionens bestämmelser genom en så kallad transformeringsmetod. Det innebär att barnkonventionen inte har samma status som de nationella lagarna och åberopas inte heller av våra domstolar och myndigheter. Regeringen och riksdagen har det yttersta ansvaret för konventionens genomförande.
Riksdagen har nu godkänt regeringens förslag om att barnkonventionen ska bli svensk lag genom inkorporering och fortsatt transformering. Lagen börjar gälla den 1 januari 2020.
Att inkorporera barnkonventionen i svensk lag innebär att konventionen har samma rättsliga status som andra nationella lagar och den kan därmed ensamt ligga till grund för beslut av våra domstolar och myndigheter.
Artikel 31
- Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder och rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet.
- Konventionsstaterna ska respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet och ska uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter till kulturell och konstnärlig verksamhet samt till rekreations och fritidsverksamhet.
Faktaruta
Barnkonventionen är en del av den internationella folkrätten och innehåller fyra huvudprinciper vilka redovisas i artikel 2, 3, 6 och 12. Även artikel 23 och 31 är viktiga att framhålla.
- Artikel 2 slår fast att alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.
- Artikel 3 anger att det är barnets bästa som ska styra alla beslut om barnet.
- Artikel 4 Barnkonventionens dignitet i samhällsutvecklingen förtydligas genom artikel 4 som slår fast statens skyldighet att till det yttersta av sina resurser tillgodose barnets sociala, ekonomiska och kulturella rättigheter.
- Artikel 6 slår fast alla barns rätt till överlevnad, liv och utveckling.
- Artikel 12 handlar om barns och ungas rätt att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör dem. Barn och unga har stor kunskap om platserna där de brukar vistas och vet vad det är som gör att dessa platser fungerar.
- Artikel 23 berör barn med funktionsnedsättning och rätten att aktivt kunna delta i samhället för att främja självförtroende och kunna leva ett fullvärdigt liv.
- Artikel 31 handlar om barnets rätt till lek, vila, fritid samt att delta i det kulturella och konstnärliga livet.
Skolans och förskolans utemiljöer
Eftersom rörelsefriheten för barn och unga drastiskt minskat de senaste decennierna och platser för barn försvinner när lekplatser tas bort, friytor bebyggs och barns transport till fots och per cykel minskar, får skolgården och förskolegården en större betydelse. Det blir de utemiljöer som barn har störst chans att utnyttja i vardagen.
Bostadsgårdar, lekplatser, parker, naturområden och skolvägar bildar tillsammans med skolans och förskolans utemiljö en infrastruktur för barns och ungas kontakt med natur och vardagsrörlighet.
Skolgården och förskolegården är miljöer som ska tillfredsställa många olika behov och fylla komplexa funktioner som är centrala för barns och ungas utveckling.
Det är viktigt att det finns utrymme för självstyrd lek och rörelse och möjlighet att utforska, skapa och kunna sätta spår i sin omgivning. Samtidigt behöver skolverksamheterna utrymme för att genomföra sina uppdrag inom idrott och hälsa liksom övrig pedagogisk verksamhet.
Allt fler barn i förskola och fritidshem
De flesta barn går i förskolan. År 2013 var 84 procent av alla barn i åldern 1-5 år inskrivna i förskola. Tio år tidigare var andelen 75 procent. Andelen barn som vistas i fritidsverksamheten efter skoltid ökar också. År 2013 var 82 procent av barnen i åldern 6-9 år inskrivna i fritidshemmens verksamhet, varav tre fjärdedelar var inrymda i skolans lokaler. För dessa barn är förskolegården respektive skolgården ofta den enda utemiljö de använder under vardagarna.
Vikten av en egen gård
En skolgård eller förskolegård i direkt anslutning till verksamheten som barnen fritt kan förfoga över är avgörande. Studier visar att skolbarn som har en egen gård leker på ett mer aktivt och fantasifullt sätt än barn som hänvisas till en närliggande park. Där barnen har tillgång till en rejäl utemiljö i direkt anslutning till verksamheten har den visat sig kunna ge en tredjedel av deras dagliga behov av fysiska aktivitet. Om barnen är beroende av vuxna för att ta sig till sin lekmiljö, riskerar detta att dra ned aktivitetsnivån kraftigt.
Där det finns många ambitioner med utemiljön blir det viktigt att bevaka så att de många fysiskt aktiva lekar som är typiska för en skolgård fortsatt får plats. Även utomhuspedagogiska lektioner kan bidra till aktivitetsnivån.
Rymliga gröna miljöer för samspel tvärs ålder och kön
Gröna partier på gårdarna fungerar som platser för socialt umgänge, fantasilek och utforskande och tillhör ofta barnens favoritplatser. Med gott om vegetation i en rymlig och varierad miljö uppstår det en dynamik som gör att leken lätt kan växla mellan mer fartfyllda och mer lugna sekvenser och platsbundna lekar. Vistelse i gårdens kantzoner tillför leken spänning genom att bidra till barnens föreställningar om omvärlden.
Lek i grön miljö har en tendens att få en öppen och flexibel struktur som underlättar barnens förmåga till självreglering och möjligheter att tillgodose sina egna behov.
Studier av gröna utemiljöer visar hur detta underlättar samspelet mellan barn på tvärs av ålder, kön och eventuell funktionsnedsättning.
Sociala mötesplatser viktiga för äldre barn och unga
Skolbarnens lek formas liksom förskolebarnens lek i samspel med den fysiska miljön, men tar i högre grad sin utgångspunkt också i det sociala livets förlopp med sina uppsättningar av kulturellt och socialt kodade aktiviteter, platser och umgängesformer. Olika sporter och rörelselekar med mycket spring dominerar den traditionella skolgården men alla deltar inte i dem.
De äldre barnens utevistelse bygger på att det finns attraktiva mötesplatser i utemiljön som de kan skapa hemhörighet till. Platser i närheten av klassrummet där chansen till utblick, skydd och rörelse kombineras, har visat sig fungera särskilt väl. Här fyller grönskan en viktig funktion för att bidra till social och lekfull samvaro under trygga och avslappnade former.
Plats för lärande: bättre resultat och bestående kunskaper
Skolgården och förskolegården är viktig för barns fria lek, men också som plats för undervisning. Historiskt har skolgården spelat viktiga roller i undervisningen. Såväl forskning som beprövad erfarenhet visar att utemiljön än idag går att använda för skapa mening i skolarbetet och för att främja social kompetens, entreprenörskap och färdighetsträning i hållbar utveckling. Lärande-forskningen visar också positiva effekter och mer bestående kunskaper av undervisning som växlar mellan inomhus- och utomhusaktiviteter.
Alla som arbetar i skolan ska enligt grundskolans läroplan samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande, där planering och utformning av den fysiska miljön kan bidra till detta. Skolan har också en viktig uppgift att ge överblick och sammanhang. Förskole-gårdar, skolgårdar och deras omgivningar har förutsättningar att förverkliga läroplanernas intentioner och kan därmed bidra till ökad måluppfyllelse.
Om pedagogerna vill förlägga delar av undervisningen på gården kan gården vara utformad så att det finns möjligheter till det. Exempel på pedagogiska miljöer är odling, vattenanläggningar, miljöer för djur och växter och energiproduktion. Med sådana funktioner kan undervisningen visa samband mellan teori och praktik. Även andra ämnen som svenska, samhällsorienterande ämnen, språk, bild, idrott och hälsa har förutsättningar att använda utemiljön som pedagogiskt rum. Den utomhusbaserade pedagogiken kan samtidigt utgöra en friskfaktor i skolans arbetsmiljö, genom att man växlar mellan olika platser inomhus och utomhus som bidrar till frisk luft och ökad fysisk aktivitet.
Utdrag ur: Boverket (2015). Gör plats för barn och unga! https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2015/gor-plats-for-barn-och-unga1/ Hämtad 2019-01-28.
Boverket arbetar i första hand med frågor som rör samhällsplanering, byggande och boende:
- Ta fram föreskrifter och vägledningar
- Ansvara för tillsyn över energideklarationer och tillämpningen av plan- och bygglagen
- Administrera statliga stöd och bidrag
- Utreda och analysera frågor inom verksamhetsområdet.
Att Boverket ska verka för kunskapsspridning inom sektorsområdet, följa miljömålet God bebyggd miljö och vara aktiv i internationellt arbete inom sektorsområdet, är också exempel på uppgifter för Boverket. Grunden för arbetet är plan- och bygglagen, delar av miljöbalken samt bostadsförsörjningslagen.
Lekplatser
I plan- och bygglagstiftningen ställs det krav på lekplatser när de anläggs, när de ändras och under deras brukstid. Krav på säkerhet finns även i produktsäkerhetslagen när det gäller lekredskap på lekplatser. Byggnadsnämnden har tillsyn över kraven i plan- och bygglagstiftningen och Konsumentverket över kraven i produktsäkerhetslagen.
Tillsynsansvar (Boverket PBL kunskapsbanken)
Byggnadsnämnden ansvarar för att utöva tillsyn över lekplatser. Den har tillsyn över att den som ansvarar för lekplatsen följer kraven vid uppförande och ändring av lekplatser. Tillsynsansvaret gäller oavsett om uppförandet eller ändringen kräver lov eller inte. Nämnden har även tillsyn över att kraven på vård, skötsel och underhåll följs i bruksskedet samt att enkelt avhjälpta hinder undanröjs.
Byggnadsnämndens tillsynsansvar omfattar lekplatser och fasta lekanordningar. Lösa lekanordningar som exempelvis gungor, rutschbanor och studsmattor för privat bruk är leksaker och omfattas inte av plan- och bygglagstiftningen. De omfattas därmed inte av byggnadsnämndens tillsynsansvar. De omfattas istället av en särskild lagstiftning för leksaker. (Lag om leksakers säkerhet 2011:579, Konsumentverkets föreskrifter om leksakers säkerhet KOVFS 2011:5)
Tillsyn i praktiken (Boverket PBL kunskapsbanken)
"Att skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen."
Barns miljöer för fysisk aktivitet (PDF - Statens Folkhälsoinstitut)
Lekplatser och bostadsgårdar
Närområdet kring bostaden är en mycket betydelsefull miljö för barn och för deras förutsättningar till lek, fysisk aktivitet och utveckling. Det finns starka bevis för att god tillgång till anläggningar för rekreation, lekplatser, parker och andra grönytor ökar fysisk aktivitet hos både yngre och äldre barn, framför allt för pojkar (18, 28).
Lekparker/lekplatser är uppenbara områden för barns fysiska aktivitet, men många är i dag slitna och i stort behov av renovering och upprustning. Detta gäller inte minst lekplatser i miljonprogrammen (den vardagliga benämningen på bostadsbyggandet i Sverige under perioden 1965–1975). Målet var att under perioden bygga en miljon bostäder – detta för att lösa den akuta bostadskris som rådde i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet, samt förbättra boendestandarden, då det fanns många lägenheter med låg standard.
En trend de senaste åren är att lekplatserna blir färre och mindre när nya bostadsområden byggs, både vid daghem och på privata bostadsgårdar. Att det finns tillgång till lekplatser för barn i den omedelbara närheten av deras bostäder borde vara en självklarhet, men det har visat sig att barn ofta har längre avstånd till en lekyta från sitt hem än vad bilisten har till sin parkerade bil.
Ytterligare en aspekt att beakta är att få lekplatser i Sverige är helt tillgängliga för barn (eller föräldrar) med funktionsnedsättning. En rapport från Luleå visade att endast två av 2 266 lekplatser var helt tillgängliga för funktionshindrade barn. En trend i Sverige i dag är att många kommuner tar bort vissa lekplatser till förmån för rejält upprustade sådana på andra ställen, eftersom budgeten inte räcker till att underhålla alla anläggningar. Trenden riskerar att förlänga avstånden och försämra tillgängligheten till lekplatser. Enligt en undersökning från Sveriges Kommuner och Landsting har endast 5 procent av landets kommuner långsiktiga målsättningar om lek- och miljöfrågor i en översiktsplan. Hur stor andel av kommunerna som har detaljerade åtgärdsplaner för lekplatser och bostadsgårdar är okänt.
Lekplatsens historia
Lekplats
Lekplatsen som begrepp introduceras av Friedrich Fröbel i hans Die Menschenerziehung (Människans uppfostran, min översättning), skriven 1826. Boken är den första som ger en utförlig beskrivning av karaktär och funktion av barnens lekplats som en planerad, organiserad yta, övervakad av vuxna.
Lekplatserna var placerade på Fröbels skolor och tjänade även de som platser för inlärning (Frost 2010). I ljuset av Fröbels tankar om barns kreativitet såg man, bland annat i USA, ytterligare behov av barnträdgårdar och offentliga lekplatser. Dessa skulle, ansåg man, tillhandahålla lek för ungdomsbrottslingar och hemlösa barn som inte hade några säkra ställen att få utlopp för sin naturliga ”djuriska” energi på. Dessa lekplatser blev omåttligt populära, och barn köade för att få komma in och leka (Frost 2010).
Sverige
Förslag om anordnande av allmänna lekplatser för barn och ungdom i Stockholm väcktes första gången år 1894 av dåvarande föreståndaren för kungliga gymnastiska centralinstitutet (Rasmusson, 1998). År 1896 skrev en rektor för Malmö läroverk ett brev till Drätselkammaren, som var den politiska ledningen då, och föreslog att man skulle upplåta plats för fria lekar utanför skolgården, man behövde gröna marker för ändamålet ansåg han och föreslog:
...“då skolgården som är hård och grusad
icke är användbar, hvaremot den i närheten
af läroverkets tomt belägna Rörsjömarken
synnerligen väl lämpar sig dertill”....
Han ber sedan vördnadsfullt om att
Drätselkammaren ska upplåta 3-4 tunnland av
marken till fri lek, kanske vad man skulle kunna
kalla Malmös första lekplats!
Han ber sedan vördnadsfullt om att Drätselkammaren ska upplåta 3-4 tunnland av marken till fri lek, kanske vad man skulle kunna kalla Malmös första lekplats!
Sveriges första offentliga lekplats för barn anlades 1899 i Vasaparken i Stockholm. Den moderna Parkleken ("lek i parken"), med kommunalt anställd personal, introducerades i Stockholm av stadsträdgårdsmästaren Osvald Almqvist. Första Parkleken provades 1936 i Observatorielunden och i Björns trädgård med stor framgång och redan två år senare fanns Parkleken i ytterligare 14 parker i Stockholm. Under Almqvists och särskilt Holger Blomsoch Erik Glemmes tid tillkom allt fler bemannade lekplatser, alltså lek under uppsikt av skolad personal, som inte skulle bevaka barnen utan stimulera dem.
Ordet lekplats förekommer i Sverige från 1950-talet. I Stockholms parker och i andra parker i Sverige anlades även plaskdammar avsedda för barnens vattenlek och bad.
Bland moderna temalekplatser i Sverige märks Anders Franzéns park i Stockholm och Mulle Meckparken i Solna. Båda är utformade av konstnären och scenografen Tor Svae och har rönt stor uppmärksamhet för sina realistiska och inspirerande miljöer i barnvänligt miniformat.
Danmark
Även i Danmark började man tidigt på 1800-talet se behov av alternativ till lek på gatan och planlade lekplatser och folkbarnträdgårdar. Både i Köpenhamn och i Esbjerg uppmärksammades senare på 1890-talet barnens situation i städerna. Man menade att gatan i brist på andra ställen att vara på, användes till lek och att detta medförde en ökad risk för barnen. Även om det i Esbjerg inte blev något speciellt lyckat utfall (man gjorde en sandlekplats för småbarn sommaren 1902, men det blev inte den tillflyktsort man hoppats på) så hade man i alla fall börjat tänka mer i lekens banor i det nya århundradet. Från att ha varit platser för gymnastiska övningar blev nu lekplatser just platser för lek (de Coninck-Smith, 2000).
Tyskland
Redan under tidigt 1800-tal krävde läkaren och arkitekturteoretikern Bernhard Christoph Faust (1755-1842) att lekplatser för barn borde inrättas. Idag föreskriver bygglagstiftningen i de flesta tyska förbundsländer inrättandet av lekplatser. Exempelvis kräver bygglagstiftningen i Bayern att i anslutning till nybyggda bostadshus med över tre lägenheter skall en "tillräcklig stor" lekplats anordnas om det inte redan finns en lekplats i närheten. Offentliga och kommunala lekplatser kontrolleras minst en gång årligen beträffande säkerheten.
USA
Mellan 1890 och 1920 spenderar USA ca 100 miljoner dollar på lekplatser i Amerika och 1930 var lekplatser och parklekar för barn i storstäder vanligt förekommande.
Även här i Sverige började antalet lekplatser för barn att öka.
Den gemensamma leken hade ersatts av särskilda platser avsedda för lek, lekplatser, ämnade för barn (Jensen & Harvard, 2009).
De första organiserade lekplatserna i USA etablerades först runt 1880-1890 och då främst för att hålla slummens barn borta från gatan (Eriksen, 1985).
De tidigaste lekplatserna var mer som gymnastiksalar utomhus, med utvalda redskap (1820-tal) (Frost, 2010). Runt 1886 etablerade man ”sandträdgårdar i Boston, vilka Frost (2010) räknar som startskottet för den nuvarande lekplatsrörelsen i USA.
Under ett besök i Berlin 1885 såg en dr Marie Zakrewska hur både rika och fattiga barn lekte i sandhögar i offentliga parker under polisens uppsikt. Hon skrev till ordföranden i Massachusetts förening för nödsituationer och hygien, vilket resulterade i sandhögar på ett flertal ställen i Boston 1885. År 1899 hade antal ”sandträdgårdar” ökat till tjugoen, varav tjugo var placerade på skolgårdar (Frost 2010).
Läs hela examensarbetet vid SLU, Karin Jonsson här - Barns platser på kartan, med utgångspunkt i lekplatsens historia
Nedan en tavla av Pieter Bruegel dä (1560)
Barnens lek, är en olja på panel av den flamländska renässans konstnären Pieter Bruegel den äldste, målad 1560. Den hålls för närvarande och är utställd på Kunsthistorisches Museum i Wien.
På tavlan har man identifierat 80 st olika lekar hos barnen.
Upphovsrätt i enlighet med "Wikipedia commons".